marnixenelma.reismee.nl

Zuid Sulawesi

(Lokale Tijd GMT +7, Tawau, Nunukan, Pare Pare, Makassar, Pantai Bira, Rantepao)

Dag lieve mensen,

Ondertussen zijn we alweer 2,5 week in Indonesie op het eiland Sulawesi en kort samengevat is het prachtig en indrukwekkend. We zijn hier gekomen met een veerboot. Een reis van 36 uur met 2000 man en natuurlijk met karaoke als entertainment ‘s avonds. Na 2 nachten waren we blij om op zoek te kunnen gaan naar een douche. We zijn een paar dagen in de hoofdstad Makassar geweest en zijn daarna op zoek gegaan naar strand. Grote chaotisch steden hebben we wel even genoeg gezien en de stranden in Sulawesi zouden prachtig zijn. En dat klopt! Toen we in Pantai Bira aankwamen werden we verwelkomt door een strand van wit poeder (geen zand, echt poeder). Het water was vooraan helder blauw en ging over naar heel donker blauw. Een plaatje wat spontaan een glimlach op je gezicht tovert. En natuurlijk de palmbomen niet te vergeten. Hier hebben we een aantal dagen volop genoten van dit paradijs. Strandwandelingen, snorkelen en een kijkje bij zeeschepen bouwers. Aan de andere kant van dit dorp was namelijk nog een strand waar inmens grote houten boten werden gebouwd. We hebben ook binnen een kijkje mogen nemen en gezien dat hier topwerk geleverd wordt.

Na Pantai Bira zijn we naar Tana Toraja gegaan. Dit is een afgelegen gebied tussen de bergen. Omschrijving: Zodra je dit gebied binnen komt lijkt het net alsof je een documentaire binnenstapt. Het gebied heeft veel oude rituelen in tact weten te houden door de jaren heen. Een daarvan is de begrafenissen waar mensen hun leven lang voor sparen. Hoe groter de ceremonie, hoe rijker je was en hoe meer buffels er geofferd worden (Wat?!?!, ja buffels van 4.000-10.000 euro per stuk worden geofferd). Als toerist ben je welkom als gast op de eerste dag van de meerdaagse ceremonie. Wij hebben ook een ceremonie bijgewoond. De begrafenis was van iemand die is overleden in maart en al die tijd in huis thuis heeft gelegen tot de ceremonie. Voor de familie was deze dag een feest. Na vandaag kon de reis naar het hiernamaals beginnen en als kracht en voeding voor onderweg werd vandaag de eerste buffel geofferd (De overige +/- 20 buffels zouden een paar dagen later aan de beurt komen). Erg heftig en heel bizar om naar te kijken. Het gebeuren is moeilijk te omschrijven en we hebben besloten om de meest heftige foto’s achterwege te laten. De foto’s geven in elk geval een indruk van deze bizarre dag.

Het hele gebied in Tana Toraja heeft overal rotsen die uitgekapt zijn en waar daarna de lichamen begraven worden. Soms werden ze in houten kisten aan de rotsen gehangen. Omdat na vele jaren het hout gaat rotten zijn op veel plaatsen kisten met botten en schedels zichtbaar.

Na de ceremonie hebben we een dag rustig aan gedaan en door het gebied gewandeld. Ook hier zie je overal verschillende graven.

Gister hebben we een brommer gehuurd. De hele dag gereden tussen de rijstvelden met fantastische uitzichten. De hoofdweg is goed begaanbaar (lees heeft maar enkele stukken dat geen asfalt maar keien heeft), de zijwegen die wij hebben genomen waren slecht voor de billen. Wel hebben we daardoor fantastische kleine dorpjes gezien wat echt Tana Toraja weergeeft. Het is een prachtige omgeving. Morgen gaan we nog naar een markt waar alles te koop moet zijn. Van buffels en varkens tot sarongs en rijst. Daarna zijn de plannen nog niet bekend...

Dikke kus vanuit Rantepao in Tana Toraja

PS. LET OP!!! Sommige foto’s zijn niet geschikt voor jeugdige kijkers (of net na het eten)

Martijn

Wauw. Heel bizar om mee te maken lijkt me zo. Maar daar, te zien aan de kinderen, de gewoonste zaak van de wereld. Cultuurverschilletje!
Schitterende stranden en foto's, daar verbleekt Zuid-Frankrijk toch wel een beetje bij...

Laat ze maar komen die verhalen! Prima stimulans voor werkontwijkend gedrag ;-)

Loes Swinkels

Poeh, wat een bijzonder verhaal! Ik kan er maar niet over uit dat het lichaam van de overledene daar 4 maanden heeft liggen ...... Lijkt me heel bizar om zo'n ceremonie mee te maken!
Gelukkig ook mooie rijstvelden en strand, haha.
Houdt ons maar op de hoogte, leuk om jullie reis een beetje te kunnen volgen. Ik heb thuis inmiddels een wereldkaart liggen. Kan ik zien waar jullie ergens uithangen, haha.
Geniet ervan lieverds! xxx Loes

Thijs en Suus

Mooi om te lezen hoe dit stukje van het eiland eruit ziet, dan weten wij dat ook meteen! ;-) Binnenkort echt even een skype-date plannen, voordat jullie richtging Java gaan. Natuurlijk duurt dat nog wel even... El, vergeet je niet af en toe wat witte-bolletjes te eten? (Brood bedoel ik) Anders hou je het geen 2 jaar vol! Over Marnix hebben we nog niets aan te merken, whahahahaha. *knipoog*!!

Geniet er van!!!!
Liefs vanuit Veghel.

PaMaL

He motormuizen, goed jullie te zien genieten na dit verhaal op de prachtige stranden en in het water. Kus van PaMaL.

PaMa

En weer op het werk genietend van de foto's en het verhaal........ik doe niets meer hier. Thuis weer verder/opnieuw kijken, hee jullie zien er goed uit! De verhalen/foto's van de omgekeerde boothuizen zou onze oude overbuurman/Indie-ganger Harry vd Heijden leuk gevonden hebben!
Gaat goed zo!
Liefs, XXX

Doornenburg

Hoihoi,
heb dus eerst met Melle de foto's zitten kijken en nu pas jullie verhaal gelezen... gaan we dus voortaan andersom doen haha! Wat een ranzige slachtfoto's.... waarschuwing kwam te laat!
Lieve mensen, we missen jullie!!! Geniet!!!
Dikke kussen van ons

t.Rion

Bizar idd. cultuurverschilletje maar je kan het maar meemaken! Goeie reis verder en gewoon doorgaan met vooral genieten :)

Helmy van Bussel

Hallo lieve mensen,
Mooie foto van jullie beiden, wel wat afgevallen zo te zien.Wat apart om zo'n ceremonie mee te maken en het idee dat het lichaam vanaf maart opgebaard ligt.Ik ben blij dat ik er niet bij ben geweest, als ik de foto's van de afgeslachtte dieren zag. Gruwelijk zeg. Maar op het prachtige strand zou ik wel willen zijn,wat mooi en dan zien wij het nog maar op de foto.Geniet verder van alles wat er nog te zien is en ik ben blij dat jullie nog steeds gelukkig zijn!! Gr. van ons allemaal en een dikke knuffel.

Lisa & frank

Hi lieverds!! Wat een verhalen en foto's weer! Ik (Lisa) heb als vegetariër vooral erg genoten van die rituele slachting, ieuw!! We zijn via jullie weblog alweer reisplannen aan het maken voor onze nieuwe reis, ooit! Oh, wat zijn we jaloers! We hebben ook een leuk nieuwtje...... We hebben een huis gekocht in de stadionbuurt in Amsterdam!! We zijn helemaal blij, want het voldoet aan al onze eisen. We kunnen er wel pas in juni 2012 in! Nog even geduld dus... Moet van frank vragen wanneer we kunnen skypen??!! Lieverds geniet and travel safe, we kijken al weer uit naar de nieuwe blog/foto's

femmi

Hoi lievies,
hier ff een berichtje van m'n nieuwe laptop!
Dat was het, een dikke buffel eh knuffel van mij xxx

Linda, Rob & Casper

hee luitjes!!
hoe is het daar?

Eigenlijk is het bericht speciaal voor trendsetter Elma

Genieten daar he!!

liefs van ons drieen

Gerard en Anja

Hey Elma @ Marnix

Heerlijk om te lezen dat het jullie goed af gaat en inmiddels ook het onderwaterwereldje aan het verkennen zijn! Toevallig zag ik deze week de Komodo varanen op de TV. dacht aan jullie? Indonesie, eiland Komodo, daar zitten ze in de buurt. Pik dit mee as T ff kan, das zo mooi. (maar dat weten jullie al lang). Goh al weer 4 maanden onderweg, wat heerlijk toch? Geniet, en een dikke kus van ons en kids. Gr Gerard