marnixenelma.reismee.nl

Sabah

(Lokale tijd GTM +7,Kudat, Sandakan, Sukau en Semporna)

Lieve luitjes,

De laatste dag in Maleisië vraagt om een update. We hebben vandaag onze 60-dagen visa gehaald voor Indonesie en morgen pakken we de boot naar Sulawesi!

Na Mount Kinabalu zijn we naar Kudat vertrokken, een klein plaatje in het noorden van Sabah. Weinig toeristen en veel zee en natuur; prima plek dus! De eerste dag leerde we een aantal mensen kennen van een 'restaurant', die ons meteen weg wijs maakte in Kudat. De kok nam een dag vrij en heeft ons een volledige dag rond gereden op het schier eiland. Een mooie manier om op veel bijzondere plekken te komen die anders goed verborgen zouden blijven. De buurman van het restaurant heeft ons ook een dag goed vermaakt. Hij had een vissenkwekerij ergens midden op zee en nam ons hier een dag mee naar toe. Briljante gesnorkeld, heerlijk gegeten en wederom briljant gesnorkeld (In het midden van de kwekerij had hij een privé 'zwembad' aangelegd, met wel erg grote vissen)! Verder hadden ze in Kudat nog een kokosnoten-festival op het programma staan, met als hoogte punt een touwtrek wedstrijd... Je kunt het maar mee pakken!

Vervolgens zijn we naar Sandakan gegaan, een stad aan de oost kust van Sabah. Na onder andere de heritage-trail gedaan te hebben langs alle culturele plekken, zijn we door gegaan naar Sukau. Hier hebben we ons een aantal dagen op en om de rivier de Kinabatangan vermaakt. Jungle, rivier en veel exotische beesten in het wild, waaronder olifanten, oerang oetangs, krokodillen en neushoornvogels! Erg mooi allemaal.

De laatste die nog genoemd mag worden is Semporna. Semporna ligt meer in het zuiden en is bekend van het goede snorkelen en duiken aldaar. Voor de kust liggen een aantal eilanden waar om heen veel wit zand, palmbomen, vis, kleur en koraal te zien is. Het eiland Sipadan is beroemd (Jacques Cousteau) vanwege de muur in zee die ineens 600m recht omlaag gaat. Om daar te mogen zijn had je een vergunning nodig die ver van te voren aangevraagd moest worden, dus die moesten we voorbij laten gaan. Waar wij uiteindelijk gesnorkeld hebben was ook een muur (van 40m). En eerlijk is eerlijk, als je alleen mag snorkelen is er geen verschil. Wat een briljante plek, waar veel grote vissen uit het donker te voorschijn kwamen. Vrij prijzig, maar je krijgt er wel een hoop voor terug, zelfs tussen de zeeschildpadden gezwommen! Met in het achterhoofd te hebben dat we naar Sulawesi zouden gaan hebben we niet al te veel Ringgits hier achtergelaten en hebben we ons voorgenomen ons duikbrevet daar te gaan halen.

Dikke kus uit Tawau!

P.s.: Leuk om die berichten allemaal te lezen, laat ze komen!!!

Loes

Goed bezig! Kusss!

Buurman

Mooi dat je daar ook een buurman hebt die je kan vermaken!!!
Leuk om zo op de hoogte te blijven luitjes!

groeten van de buurman (uit Utrecht)

fam klomp!

oh vergeten te schrijven, de schoenen waren gemaakt van ivar en hebben we even langsgebracht daarna onder het genot van een cocktailtje hihi het beeld en de cd ook afgegeven aan hem om het vervolgens weer aan frank en janjaap te geven!!! dikke kus xxxxx

Renée

Dan zeg ik; over een jaar samen duiken op Sipadan! Zal ik alvast de vergunningen aanvragen, of doen jullie dat? (hoewel ik begrijp dat jullie wel errug druk zijn...;-) )

Tschuss en lief zijn voor elkaar! x

Arnold S.

Ik wil ook wel mee als ik dan nog in een duikpak pas.

Tinke

Lieve globetrotters
Heel veel plezier in Indonesië!hebben jullie trouwens gehoord dat de herfst hier tegenwoordig al in juli begint??ik zou nog maar ff lekker wegblijven dus..
Heel veel plezier en een dikke kus!

PaProRail

Weer tussen de vergaderingen door...helemaal afwezig zal ik zijn op de volgende vergadering...., zie mij ook al weer snorkelen en Ringgits uitgeven, prachtig wat jullie allemaal opzoeken, doen en eten....Vanavond met moeders verder reageren en foto's bewonderen! Was weer leuk!! XXX

Sandra Kleuskens

Hey Marnix en Elma,

Leuke verhalen en super mooie foto's, goed bezig! :)
Ik heb ondertussen mijn laatste dag bij Raab er op zitten...

Nog heeeel veel plezier!
X Sandra

Pim van de Laar

Hai Marnix en Elma,

Jullie zijn al goed onderweg zie ik. De smaak van backpacken al helemaal te pakken. Zo te lezen reeds gearriveerd op Sabah. Nou...., ik heb het hier anders ook niet slecht hoor op de Piersonstraat. Prima wonen! (afgezien van dat weekje kabaal tijdens de zomerfeesten);)

Have fun!
Pim

doornenburgse clan van vijf!

Ha!
Wat een goede zomer om nederland te onvluchten qua weer... brrrr, we lopen met truien aan... lichtelijk jaloers jullie verhalen gelezen! Het is maar goed dat we deze zomer zo'n lekker ventje erbij hebben gekregen om ons binnen mee te vermaken!!! Hij is leuk!!! Kids zijn er gek mee!!! Binnenkort showen voor de webcam!
Geniet van Indonesië en elkaar!
Dikke kus van ons!!!

Susanne

GAAF

Tante Wies

Hey Elma en Marnix,

Super gaaf om jullie verhalen te lezen.
En dan die geweldige foto's, mooi zeg.
Maak er verder een onvergetelijke reis van.
Kusjes XXXX van ons allemaal.

Fam. van Bussel uit Lierop.

Hello Elma en Marnix,

Wij zijn net terug uit Italie en hebben de zon meegebracht naar Nederland. Jullie hebben het daar toch heerlijk zo te lezen, maar dat kan ook niet anders. Lekker snorkelel, tussen de schilpadden zwemmen,met een kok op stap die zomaar een dag vrij neemt. Mooi om dat allemaal te lezen, geniet ervan
dan doen wij dat hier nu van de zon.

Groetjes en kusjes van ons allen,
Aad en Ria en de kids.

MaPaL

Ha schatten, weer genoten, hier weer truienweer dus blijf zitten waar je zit. Kus en tot gauw 'in beeld'.
Liefs MaPaL.

Rob Hennie Kevin

TOP foto's en de verhalen ook geniet er van
En wij jaloers neeeeeeee het lijkt wel herfst hier........

TOP
Groet Rob Hennie Kevin vd Ou.........

Ardie Wonders

Hallo Marnix en Elma.

Het is goed te horen dat jullie het leuk hebben, ga vooral je duikbrevet halen.
Maar let goed op dat je een goede duikschool hebt met goed onderhouden duikmateriaal.
Ga niet te diep, boven de 20 mtr zit de meeste v is.
We horen van jullie
Groeten uit Veghel