marnixenelma.reismee.nl

Onze nieuwe hobby!

(Lokale Tijd GMT +7, Tentena, Ampana, Togean Islands Kadidiri)

Hallo allemaal,

Na 10 dagen volledig uit de lucht te zijn geweest hebben we het vaste land en de bewoonde wereld weer bereikt. Dat betekend natuurlijk dat we weer graag willen vertellen waar we de afgelopen weken hebben uitgehangen.
Na het heftige Rantepao zijn we vertrokken naar Tentena. Een rustige plaats waar de meeste toeristen 1 of 2 dagen blijven. Wij hebben er 9 dagen doorgebracht...... Althans Elma heeft 9 dagen in Tentena doorgebracht en Marnix heeft 5 van deze dagen op bed / de wc gezeten.
Toen we de hotelkamer weer konden verlaten hebben we een brommer gehuurd en de omgeving verkend. Naar een waterval geweest en rondom het meer van Tentena gereden (dat net zo blauw is als de oceaan). Ook zijn we nog een dag naar een nationaal park gegaan waar Megaliths staan. Wat zijn dat zal je je misschien afvragen, nou.... dat weet eigenlijk niemand. Het zijn duizenden jaren oude stenen beelden die overal verspreid staan tussen en in de rijstvelden en op de bergen. Niemand weet door wie ze gemaakt zijn en waarom. Waren erg leuk om te zien.
Daarna zijn zo snel mogelijk uit Tentena vertrokken om naar de Togean Islands te gaan. Met de ferry zijn we langs een aantal prachtige eilanden gekomen om daarna in een paradijs terecht te komen waar we 10 dagen zijn geweest. Dat gaf ons voldoende tijd om een Open Water duik cursus te doen. 3 dagen hebben we gedoken bij fantastisch koraal en veel (grote) vissen. Gelukkig meteen geslaagd en konden we dus vaker gaan duiken. Fantastisch!!!!! Hebben we daarom ook meteen gedaan. We zijn nog bij een ander rif gaan duiken en bij de vulkaan Una Una. Omdat hier niet gevist wordt zijn er veel grote vissen te zien en zijn de scholen groter. Heel bijzonder om midden in een school van minimaal 2000 vissen te zitten die om je heen zwemmen. Een ding is zeker, we zijn eigenlijk al wel een beetje verslaafd.... Duiken is ontzettend leuk om te doen, maar slecht voor het budget, haha.
Na 10 dagen rijst en vis (die heerlijk was hoor) voor de lunch en het diner was het tijd om weer richting het vaste land te gaan. De laatste westerse maaltijd (en tevens warme douche) die we gehad hadden was ruim een maand geleden en we kunnen wel eerlijk bekennen dat de vreugde groot was bij het zien van een hele grote gele M... (die hebben ze namelijk nergens).
Komende dagen gaan we doorbrengen in en rondom Manado, een grote moderne stad. Daarna gaan we de Bunaken eilanden verkennen. Het schijnt één van de mooiste duiklocaties ter wereld te zijn en we kunnen dat nu gaan bekijken!

Liefs van ons!

Thijs en Suus

Wauw, wat gaaf dat jullie zo veel duiken! Ook hele mooie foto's, ik vraag me natuurlijk af hoe je die hebt gemaakt! Hoe gaat het met Marnix en z'n darmen? Hopelijk weer goed, ik heb na Indonesië zó veel last gehad dat het sinds deze week pas weer goed gaat... dus hopelijk gaat het bij hem sneller de goede kant op.
Wij hoorden van oma dan ze naar Femmie en Frank zijn geweest, vandaar dat ik ineens de sms van jullie gister snap. Ik probeer vanavond na het avondeten even online te komen, anders misschien morgen vroeg. Ik zie wel of jullie er zijn. Zo niet, ook prima! Ga nu snel werken...!! Tja, moet bij ons gewoon gebeuren! ;)

Veel liefs van ons!

Renee

Dag mensen van het goede leven!

Welkom in de onderwaterwereld! Echt heel gaaf dat jullie nu ook een brevet hebben. Zo te zien zag het er iets anders uit dan in Zeeland waar wij een paar weken terug waren... Haha. Geniet van jullie heerlijke leventje daar. Het ziet er fantastisch uit!

Dikke kus

Ennuh...ik hoop dat jullie die grote gele M wat vaker tegen gaan komen. Kunnen jullie goed gebruiken ;-)

Tinke

Liefjes ik ben superjaloers en weer helemaal in de reisstemming.. Op welk tropisch eiland zullen we elkaar in juli ontmoeten? Mis jullie dikke kusxxx

Karin.ummels@ing.nl

Wow, wow, wow wat maken jullie allemaal mee! Geweldig te lezen waar jullie steeds uithangen, doen en zien. Je leest uit jullie verhalen dat jullie er zo intens van genieten, super. Greetzzz Karin

PaMaL.

Heeeeeeeeeeeeeerlijk om jullie weer gezien en gesproken te hebben!!! Twee stralende mensen, mooi, ga lekker door samen. Liefs van PaMaL.

Suus

Oh en El, in Bogor hebben ze ook een grote M!!! Hadden wij na 1 nacht ook al gevonden, hihi. Heerlijk! Goed om te weten en naar uit te kijken dus...

Doornenburg

Hoihoi!
Leuk jullie vandaag weer eens gesproken/gezien te hebben!!! Mees showen!!! Melle is heeeeeeeeeeeeeeel er nieuwsgierig naar zijn kado die jullie opgestuurd hebben haha!!! Geduld!
Super foto's weer! Spin viel in betere aarde dan die slachtfoto's!
Dikke kussen van ons! En wat die gele M betreft... waarom denk je dat ik vier M-metjes om mij heen verzameld heb?! Love it!!!

PaMa

Lievies,
Kunnen jullie niet zo'n fairtrade megalith voor ons regelen voor in de tuin? Erg mooi en nog nooit gezien. Wat doen jullie toch bijzondere dingen. Het Skypen liet weer een gelukkig stel zien! Kunnen we weer even op teren, samen met de mooie foto's. Veel plezier en tot gauw! XXXX

Ada en Henri

Hallo Marnix en Elma,

Ook wij volgen jullie nu, de leuke verhalen en geweldige
Foto's.
Zo horen we toch nog wat van elkaar .

Wij wensen jullie verder een hele fijne reis toe, met nog
heel veel plezier !!!!!!

Groeten en liefs van de Veerdam in Pannerden.

RJ & Jo

Luitjes,
Vanuit Tilcara Argentinie ook even jullie verhaal en foto´s bekeken. Ziet er gaaf uit daaro!! Bubbel lekker verder en tot laters.
Groeten, het echtpaar Meeks ;)

suus

duiken! cool. Wij hebben deze zomer op Cuba ook voor het eerst gedoken! gaaf! zo'n andere wereld daar beneden.
Geniet!!!

marjan

Hey hallo!

Wat een gave foto's en verhalen!! Echt fijn dat jullie het zo goed naar de zin hebben (had niet anders verwacht natuurlijk!)

Geniet van alle avonturen en blijf maar lekker veel foto's maken!

liefs Marjan

Margreet

Wat ziet het er prachtig uit daar zo ver weg, al lijken jullie door die foto's heel dichtbij, leuk om zo mee te kunnen leven!
Hier alles prima, de herfstkleuren beginnen te komen en de pepernoten liggen in de schappen, geniet dus maar lekker van het kokosnoten-weertje daar!! Liefs ons