marnixenelma.reismee.nl

Einde Indonesie deel 1

Manado, Jakarta (GMT +6 / +5)

Lieve mensen,

Op dit moment zitten we weer in Kuala Lumpur en is onze eerste sessie Indonesie ten einde. Na ons vorige bericht hebben we ons in Manado weer aardig westers kunnen opladen en zijn we door gegaan naar Tangkoko National Park. Dit park staat met name bekend om de Tarsiers. Een klein aapachtig beestje met onwijs grote ogen. Ongeveer 10cm groot en jaagt 's-nachts al springend op insecten. Echt een grappig beest! Om ze te kunnen zien moesten we aan het eind van de middag het park in om zo bij schemering bij DE boom aan te komen en te wachten tot ze naar buiten kwamen. En ja hoor, een voor een (in totaal 6) kwamen ze naar buiten. Heel apart! Om zo veel mogelijk van de beesten in het Park te zien moesten we de dag ernaar vroeg op. 04:30 uur de wekker...., maar zeker de moeite waard! Als eerste naar een nest van een red-knotted hornbill. Alleen de weg ernaar toe al was super! Eenmaal aangekomen bij DE boom was wachten geblazen. Na 45 min. als echte vogelaars naar het nest gestaard te hebben, leek het net of er een blaffende helikopter aan kwam vliegen. De hornbill ging op zijn dooie gemak de jongen voeren en dit was dan ook super om te zien. Verder hebben we o.a. nog zwarte makaken, tarantula's, een cuscus en een vliegende hagedis gezien. Al met al een super mooi gebied om door heen te mogen banjeren.

Na Tangkoko zijn we naar Bunaken Eiland gegaan. We hadden hier al veel over gehoord en het zou veel belovend zijn. Gelukkig was niets gelogen en was het ook echt prachtig. We hebben hier vier dagen gedoken (en onze eerste haai gezien!) en gesnorkeld (inclusief schildpadden) in een super helder en kleurijke zee; helemaal top! Tijdens ons verblijf op Bunaken werd er ook Thanksgiving gevierd. Kort samengevat; Op het hele eiland (gratis); eten, drinken, karaoke muziek en dansen. Top feestje!

De laatste dagen van ons visa hebben we in Jakarta doorgebracht. Met 9 miljoen inwoners, veel chaos en stank niet voor iedere toerist een stad om meer dan een dag te blijven... Ons hoofddoel aldaar; visa's regelen voor Australie en India. Bleek allemaal lastig en moeilijk... Uit eindelijk een working holiday visa voor Australie online geregeld en voor India NIETS (wordt zeker wel vervolgd). Verder hebben we met name veel gelopen, de manier bij uitstek om de stad goed te kunnen zien en met name te 'ervaren'.

Zoals gezegd zitten we nu weer in Kuala Lumpur. Onze 60 dagen visa van Indonesie zat er op en moesten we dus het land uit. De vlucht naar Kuala Lumpur was het goedkoopst en met een Indonesche ambasade alhier, was de keus snel gemaakt. Hier gaan we een nieuw Indonesie visa voor 60 dagen regelen en woensdag gaat Indonesie deel 2 van start!

Groeten Elma en Marnix

Jan Jaap

Ga je dit weekend nog even naar de Formule 1?

Lucas

Ik pak alles mee nu! Vreemd hoor hoe kort/lang jullie al/pas weg zijn...Jam karet :)

RJ en Jo

Jeetje, wat kicken zeg, gewoon even Indonesie part 2 eraan plakken. Dat klinkt goed buurman en vrouw!!

Al ideetjes opgedaan voor de business, of eerst maar even goed rondkijken?

Wij zijn ook weer terug vanuit Zuid-Amerika, en hebben morgen onze weddingparty in NL!

Enjoy it!!!

xx RJ & Jo

t.Rion

Superr reis geniet van deel twee : )
groetjess van ons

ps hoe ver was die haai van jullie vandaan?! en die spin, gevaarlijk?? engg : ( )

Renée

He lieve schatten!

Wat leuk om weer verhalen te lezen en foto's te zien. En wat een plannen nog in het verschiet! Het zou wel echt super zijn als we volgend jaar kunnen daten in Australië zeg... Wie weet!

Succes met het visum en goede reis alvast terug naar Indonesië. Dikke kus x

PaMa

Lievies, we zijn weer helemaal bij! Niet normaal meer, zo mooi. Fijn jullie weer op de foto te zien en succes met Indonesie deel 2.

Frank en de boys

Hey neef en vrouw ! Alles gaat daar wel goed , Nice al die beestjes :-)
Geniet van the Next step .
Groeten van ons allemaal !

Ada en Henri

Leuk verhaal en foto's weer. Hadden Zaterdag ook een
spin in huis, was alleen iets groter dan deze, ha,ha,ha.
Even met de stofdoek naar buiten gewerkt!!!!!
Zijn zelf ook in Indonesië geweest en hebben die vette
jongens dus ook gezien, brrrr.

Heel veel plezier daar nog en groetjes en liefs van ons
uit Pannerden.

PaMaL

Ha levensgenieters, fijn weer wat te horen en te zien. In Portugal groeit álles lekker door!!! Mooi en erg fijn. Thuis ook weer. Kus van Pa en Ma L.

Angelique

Ik zie en lees wel dat jullie nog steeds lekker aan het genieten zijn, jullie hebben nog maar gelijk, het blijft de reis van je leven nog een hele fijne tijd. Met mijn gaat het naar omstandigheden goed.
Groetjes Angelique