marnixenelma.reismee.nl

Vulkanen en Tempels op Java

(GMT +6 / +7, Kuala Lumpur, Yogyakarta, Bromo, Ijen)

Hallo allemaal,

Na een aantal weken voornamelijk in steden verbleven te zijn hebben we de afgelopen tijd heerlijk genoten van de natuur.
Voordat we Kuala Lumpur hebben verlaten zijn we met Maarten nog een avond op stap geweest. Wederom kon hij ons weer naar een mooie plek brengen; sky-bar met uitzicht op de twin-towers. Onze vlucht ging van Kuala Lumpur naar Jakarta. Aangezien we Jakarta ruimschoots gezien hadden zijn we dezelfde dag nog doorgegaan met de trein naar Yogyakarta. Na twee grote steden is dit een aangename afwisseling.

Vanuit Yogya zijn we naar de Merapi vulkaan gegaan (staat in de top 16 meest actieve vulkanen ter wereld en vorig jaar oktober nog heftig uitgebarsten) . Tot en met februari van dit jaar was het nog verboden haar te beklimmen en zou dus een mooie uitdaging worden. Na 2600 meter kreeg je op het plateau de keus om de zonsopgang daar te bekijken of nog 300 meter verder klimmen naar de kraterrand. Dat laatste dus! Helemaal super!

Verder zijn we naar de Borobudur (Boedistisch) en de Prambana (Hinduistisch) geweest. Fantastisch mooie tempels van 2800 jaar oud. De foto's spreken voor zich...

Na Yogya zijn we doorgegaan naar de Bromo vulkaan. Wederom vroeg om omdat natuurlijk de zonsopkomst prachtig is met een uitzicht over de vulkaan. Het was geen zware klim en super mooi om eerst de Bromo van boven af te kunnen zien. Al lopend over de vlakte naar de krater heb je het gevoel dat je over de maan loopt. Eenmaal op de krater rand zelf is het heel onwerkelijk dat je naar een actieve vulkaan kijkt die behoorlijk veel rook produceert.

Omdat onze liefde voor vulkanen alleen maar toegenomen is zijn we de bus ingestapt richting Ijen. Deze vulkaan heeft in de krater het grootste giftige meer op aarde doordat er een constante productie van zwavel is. De zwavelsteen die daar geproduceerd wordt is veel geld waard. Dagelijks gaat de bevolking 2 keer per dag naar de krater om manden met 80kg zwavelsteen naar beneden te sjouwen. Het is een prachtig meer met felle kleuren alleen de geur is echt verschrikkelijk. BBC heeft een documentaire over deze mannen gemaakt (voor meer info zie workingsman death), aangezien dit een van de dodelijkste beroepen ter wereld schijnt te zijn. Waar wij met maskers naar beneden gingen, droegen zij niets.
Inmiddels zijn we aangekomen op bali in de plaats Sanur. Vanuit hier willen we naar het eiland Lembongan. Het schijnt dat dit de plek en het moment is om Mola Mola vissen en manta rays te zien. Dat wordt dus weer een duikje maken!

Lieve mensen, dikke kus!

P.S.: De eerste schilderijen zijn in Nederland aangekomen. Zie www.kojart.nl!
P.S.2: Sorry voor het aantal foto's, maar die zeggen toch net iets meer ?

lonja

Hoihoi,
leuk jullie verhaal weer gelezen te hebben met alle foto's erbij! Meer info verkregen dan via skype met alle afleiding eromheen; een kamer vol visite! Volgende skype-date is voor ons alleen haha!!! Melle's volgende wens is om ook een vulkaan in het echt te zien...
Was een geslaagd familiedagje, inclusief Nieuw-Zeeland en Bali! Mees is lekker geknuffeld door iedereen. Daarna lekker bijgekletst aan de overkant.
Dikke kussen voor jullie. Geniet!!!
Liefs uit Doornenburg

Frank&Lisa

Hola,
Wat een mooie verhalen en mooie foto's! Zo frustrerend om hier in de regen te zitten en te moeten werken. Wij hebben echt heimwee naar het reizen, maar genieten des te meer van al jullie mooie avonturen. Je kan wel zien dat jullie echt lekker aan het genieten zijn ook van elkaar. Hier gaat alles zijn gangetje! Ik vlieg 15 oktober naar Signapore en ben daar tot en met 18 oct en vlieg daarna door naar HK, tot de 21e want dan moet de handtekening gezet worden voor het huwelijk van JJ en Lau. Spannend allemaal. Ik zal veel miles sparen, dan kunnen jullie ook komen(-: Liefs uit Amsterdam

Loes

Hee Lieverds,

Wat heerlijk om jullie straks even gezien en gesproken te hebben! Super leuk. En wat een mooie foto's, zo bijzonder en wat een kleuren.
Ga maar weer lekker duiken en genieten en tot gauw!
Xx

Suus

Hoi hoi!!
Allereerst: er stond dat het naar de bromo geen zware klim was. Is dit een typefout? Moet dit niet één zijn?? Ik vond hem namelijk behoorlijk pittig en dat om 4 uur in de ochtend...
Nou, wij vonden het heeeeel erg leuk om te lezen en we missen jullie nu nóg veeeel meer...!! Je wil nu zo graag alle verhalen delen. Het zit ook nog zo vers in ons geheugen en het liefst wil ik nu ook al onze foto's laten zien.
Wij vonden het fijn dat jullie even een sms'je stuurde dat jullie niet bij het ongeluk betrokken waren. Hoewel we niet meteen paniekerig worden, denk je wel metéén aan jullie en denk je wel; als ze het maar niet zijn!
Zojuist hebben we ook even op kojart gekeken en er zitten erg mooie schilderijen bij!!
Nou, blijf lekker genieten, iedere dag opnieuw!!! Want dat doen wij ook!!! ;)

Liefs vanuit Veghel.

P.s. misschien weer een keer proberen te skypen?

PaMaL

Bijzonder te zien dat je kids in zo'n korte tijd afzonderlijk van elkaar aan de andere kant van de wereld op dezelfde plekken geweest zijn. Mooi hoor die foto's. En dan die haren!!! Gelukkig dat ze als extensions verder gaan. Staat je goed.
Ook hier volle skypedag na 30 jaar huwelijk. Misschien moeten we elkaar maar eens gaan ontmoeten...... live....
Kus PaMaL.

PaProRail

Mooi......en weer leuk geskyped. Ga zo door. Moet weer werken/stressen. (Weten en kunnen jullie vast niet meer).

Ada en Henri

Tempels Java.

Het klinkt misschien afgezaagd, maar buiten de vette
spinnen hebben wij ook een bezoek gebracht aan
verschillende tempels, waaronder de Borobudur, een van
de wereldwonderen. Hartstikke leuk die foto weer te zien.
Hebben jullie hem helemaal beklommen en op de
hoogste top een wens gedaan ?
Nou wij niet hoor, halverwege, maar wij waren ook een
paar jaartjes ouder, ha,ha.
Lonja berichte al dat we gisteren een gezellige familiedag
hebben gehad. Reuze gezellig!
Maar we hebben jullie wel erg gemist.

Groeten en veel liefs van ons uit Pannerden.

Ada en Henri.

Rob,Hennie,Kevin

Hee toppertjes
zo te zien gaat het daar niet zo goed oooo nee hier gaat het niet zo goed
koud nat en vies maar verder gaat het wel .. De foto's zijn weer TOP het gaat lekker met jullie
jullie zijn echt lekker aan het genieten lekker duiken lekker eten alleen de spinnen brrrrr.

Mooie verhalen en mooie foto's TOP !
Het is zo frustrerend om hier in Nederland te zijn ik baal hier zo van REGEN
maar dan kijk ik naar die foto's en lees ik zo jullie verhalen ja denk ik dan mooi zo

Elma Marnix Ga zo door en geniet maar dat komt wel goed

Groetjes uit Den Bosch Rob, Hennie, Kevin vd Ou….

Tante Helmy

Het was gisteren erg leuk om onverwachts met jullie te skypen.Elma je was al knap, maar kort haar staat ook erg goed. Het blijft leuk om jullie verhalen te lezen en de foto's te bekijken. Ik heb de eerste schilderijen bekeken, zien er mooi uit echt mijn smaak. Ik zou niet weten welke ik moest kiezen. Ik ben benieuwd wat er nog meer naar Nederland komt.En niet duur!!
Het gaat jullie goed en pas op voor de grote varanen.
Een dikke knuffel en kusjes van ons allemaal. Ome Harrie zit met ome Gerard in Zweden voor de wedstrijd Zweden-nederland .

Tante Wies

Hoi Elma en Marnix,
Weer leuk om jullie verhaal te lezen , en de foto's te zien.
Wat maken jullie toch veel mee zeg.
Elma je haren zijn leuk geknipt.
Jullie zien er goed uit allebei ( jij ook marnix hihi ).
Inderdaad wat een mooie schilderijen .
Verder een goede reis , en geniet ervan.
Kusjes vanuit Lierop.

suus

prachtige foto's. Ik heb die documentaire vd BBC eerder gezien. Prachtig daar, maar wat een omstandigheden voor die mensen.
geniet!
groet uit Den Bosch!