marnixenelma.reismee.nl

De speurtocht naar Duli Beach

Lieve mensen,

Na 1,5 week in de Filipijnen te zijn is het tijd voor een update. Onze 6 weekse vakantie staat in het teken van Duli Beach (en natuurlijk ook echt vakantie houden). De eerste dag in Manila hebben we dan ook meteen de aftrap gegeven aan onze puzzeltocht naar een SIRV (Special Investment Resident Visa).

Na in een voor backpackers begrippen luxe hotel ingechecked te zijn (we voorzagen dat we wel een prima 'thuisbasis' voor dit avontuur nodig hadden) zijn we begonnen bij de Department of Tourism. Na een heel vragen vuur van twee medewerkers kregen we het groene licht om officieel de procedure in te gaan. We kregen een hele waslijst met te regelen papierwerk mee; erg indrukwekkend en beloofde een mooie uitdaging te worden...

Een van de punten; het bedrijf officieel inschrijven. Wij op naar het hoofdkantoor van de Filipijnse kamer van koophandel in Manila. Na een hele uitgebreide uitleg waarom het allemaal niet mogelijk was bleek zijn conclusie dat we naar de hoofdstad van Palawan moesten gaan. Wij zouden daar zaken gaan doen en moesten ons dus daar inschrijven, bovendien waren zij gespecialiseerd in toerisme, hij meer in call centres. Dezelfde avond hebben we een vlucht geboekt, maar we hebben wel nog even 2 dagen genoten van ons hotel met zwembad en Manila leren kennen. Na alle spookverhalen zijn wij positief verrast door de hoofdstad.

Op dit moment loopt het proces voor de inschrijving van ons bedrijf nog. Vandaag zelfs met de grote baas van dit gebied om de tafel gemoeten aangezien we een weg bewandelen die op dit eiland nog niet eerder is voorgekomen. De Filipijnse overheid heeft speciaal voor buitenlandse investeerders het interessant gemaakt om naar de Filipijnen te komen, echter de verschillende onderliggende instantie zijn er duidelijk nog niet op ingesteld. Iedere instantie heeft eigen voorwaarden en die conflicteren met elkaar. Maar we zitten in ieder geval op de goede weg.

Een ander punt op de lijst; een medische verklaring. We kregen van de dokter 8 papiertjes uitgeschreven, met daarop; X-ray, ECG, drugtest, HIV-test, bloedtest, urinetest, ontlastingstest en psychologische test. Daarna werd duidelijk dat we op verschillende plekken in de stad deze punten moesten afwerken en met de resultaten terug bij hem moesten komen. Het ziekenhuis had namelijk niet de middelen in huis om dit te verzorgen. We kunnen melden dat we de hele tour verspreid over een paar dagen door de stad gehad hebben en dit ons op erg uiteenlopende plekken heeft gebracht. Bij terugkomst bij de dokter zijn we allebei gelukkig gezond en niet gek verklaard en hadden we onze item van de visa-waslijst binnen.

Ook een politieverklaring leek een makkelijke... Alleen niet voor een buitenlander die dat in de Filipijnen wil regelen. We zijn uiteindelijk bij de Filipijnse AIVD terecht gekomen die ons naar Manila wilde doorverwijzen (= het standaard antwoord van iedereen die niet precies weet hoe het werkt). Na een hoop tegen argumenten vanuit onze zijde loopt nu dit proces ook; vingerafdrukken en gegevens van ons zitten in de molen. Volgende week komt daar hopelijk uit dat we nergens gezocht worden.

We hebben inmiddels hier ook een bankrekening geopend om hiermee op termijn onze investering te kunnen aantonen. Na de eerste overboeking vanuit Nederland trok de Rabobank al meteen aan de bel met vraagtekens over deze transactie, haha!

Het hele proces voelt voor ons als een groot computerspel met een hoop levels en opdrachten die we moeten afwerken en na ieder level komt er weer een nieuwe baas om de hoek om te 'verslaan'.

Het doel van het spel is duidelijk voor ogen en maakt het spelen super mooi!
We houden jullie op de hoogte!

Groeten Elma en Marnix

P.s.: Deze keer geen foto\'s i.v.m. slecht internet.